onsdag 29 december 2010

Korrupt bolag?

Hej,
ute skiner solen och det är gnistrande vackert. Men kallt. Jag hoppas ändå att du som läser vår blogg har möjlighet att njuta av ledighet under jul- och nyårshelgen.

Mina kontakter med media har under det gångna året varit många. Med allt som uppdagades under det gångna året förstår jag att det lätt blir fel ibland. Och i de flesta fall har det fungerat med rättelser och förtydliganden. Häromdagen hade programmet Studio Ett i P1 ett nästan halvtimmeslångt inslag om det som hänt. I detta berättades det bland annat om oss, gamla inslag från bland annat programmet Uppdrag Granskning spelades upp. Nu är ju jag så klart partisk, men jag tycker att programmet återigen gav bilden av oss som mutade och korrupta. Är vi det? Jag vet inte. Det enda jag vet är att en av våra leverantörer inte har levererat vad vi har betalat för. Men Uppdrag Granskning kunde inte bevisa att vår medarbetare var mutad. Den rättsliga processen är inte klar. Tills dess är han oskyldig till detta.

Med detta vill jag inte förminska frågan. Det är illa att vi har låtit oss bli lurade. Men i min värld är det detta det handlar om. Ännu så länge.

Och en undran har jag, varför fick inte någon från Familjebostäder möjligheten att uttala sig i programmet?

Här kan ni lyssna själva.

Gott nytt år önskar jag alla!
Katrin

5 kommentarer:

  1. Ni har väl fått både 1,2 och 3 chanser att uttala er om jag förstått saken rätt. Ni har inte "blivit lurade" ni har lurat!
    Hoppas den sittande sossetanten vågar visa att hon kan nåt och att hela ert bolag granskas ordentligt. Detta är troligen bara det lilla som kommit upp till ytan.
    Att du sen sitter och försvarar er och "tror" att du är partisk ter sig mest löjeväckande, som mycket i denna "bloggen"

    SvaraRadera
  2. Hej,
    som svar på ovanstående kommentar. Nej, vi fick ingen chans att uttala oss i nämnda inslag i Studio Ett. Om du läser mitt inlägg en gång till skriver jag tydligt att "det är illa att vi har låtit oss bli lurade".

    Även om du är kritisk till bloggen, uppskattar jag den debatt din kommentar bidrar till.
    Gott nytt!
    Katrin

    SvaraRadera
  3. Det kommunala bolag i Sverige som inte blivit lurade av entreprenörer finns inte. Jag tycker att det är mycket bra när sådant här kommer upp till ytan så de berörda bolagen kan se över sina rutiner. Om det nu är så att en anställd gjort sig skyldig till mutbrott så ska han självklart straffas om han blir dömd. Men jag tycker inte att ett helt bolag ska bli straffade för att en gjort fel och jag tror nog familjebostäder sparkar den anställda om det visar sig att han är skyldig. Men vi får aldrig glömma att alla är oskyldiga fram till domen.

    SvaraRadera
  4. Hej,
    för mig är det bara att hålla med ovanstående kommentar. Intressant är att det i dagens G-P står om att Göteborgs Stad nu inrättar en tjänst: "korruptionsgeneral". Detta för att få en enhetlig bild av vad som görs i staden för att undvika framtida brott. Jag skriver mer om vad som händer hos oss på separat inlägg: Rätt och riktigt.
    Katrin

    SvaraRadera
  5. jag pratade inte om studio ett. Men debatten har väl pågått ett tag och ni har haft tusen chanser att uttala er när ni inte gjort det... och nu försöker ni spela martyrer när ingen frågade . Ganska löjligt av er. Synd ni håller varandra om ryggen och även socialdemokratväldet i Göteborg gör det.
    Synd ingen vågar reda upp de verkliga problemen och personerna hos er och på andra kommunala bolag. Göran Johansson kallade det bara för "kommunal anda"...

    SvaraRadera

ShareThis

Prenumerera via e-post. Du kan få de senaste rubrikerna skickade till dig via e-post. Det är Google som sköter utskicket, och det blir maximalt ett om dagen, men självfallet inget om det inte kommit något nytt på sajten. Garanterat spamfritt! Subscribe to Värdens blogg by Email