Hej,
i dagens G-P står en artikel om att Göteborgs Stad nu inrättar en tjänst: "mutgeneral". Syftet med tjänsten är att till att börja med kartlägga vad som gjorts inom stadens verksamheter för att undvika framtida brott.
Hos Familjebostäder har det hänt en hel del. Vi har framförallt arbetat med att ta fram rutiner för inköp och beställning av tjänster. Från avrop av ramavtal eller upphandling, till genomförande och kontroll av utfört arbete och fakturor. Det gäller både mindre omfattande reparationsarbeten och större. Vi har också inom framtidenkoncernen beslutat att samtliga bolag helt och hållet ska följa Lagen om offentlig upphandling (LOU). Även tidigare har vi i de allra flesta inköp gjort så, men det har funnits möjlighet till avsteg vid "affärsmässiga skäl".
Vi har en bättre kontroll idag. Våra medarbetare vet vad som gäller. Vi för diskussioner med våra leverantörer. Finns nog ingen som har missat budskapet. Nu får vi se vad som händer med detta årets rättsliga processer. För oss är det viktigast att få tillbaka förtroendet hos våra hyresgäster. Det är för dem vi finns till, för att de ska trivas i sitt boende hos oss och att de ska lita på att vi förvaltar deras hyrespengar så bra vi kan.
Katrin
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
ShareThis
Prenumerera via e-post.
Du kan få de senaste rubrikerna skickade till dig via e-post. Det är Google som sköter utskicket, och det blir maximalt ett om dagen, men självfallet inget om det inte kommit något nytt på sajten. Garanterat spamfritt!
Subscribe to Värdens blogg by Email
Hej Katrin,
SvaraRaderaFörstår att ni har haft ett jobbigt år som gått och att det nu ställs höga krav på er både inåt och utåt sett. Tycker att era nya rutiner låter väldigt bra och jag tror att dom kommer att gynna er på alla sätt och vis.
Men som du skrev i ditt tidigare inlägg så tycker jag (utan att vara partisk)att medias bild av er har varit orättvis. Ni borde verkligen fått chansen att göra eran röst hörd i Studio Ett:s sändning i P1.
Har under flera år forskat kring hur företag och individer mm. påverkas av att bli uthängda i media.
I flera av fallen kring Josefsson saknas många gånger bevis. Inte ens när det sedan visat sig att det som sades i programmet inte stämmer har man fått någon upprättelse.
Tycker synd om er som via olika medier får erat företagsnamn nedsvärtat innan bevis är klarlagt. Innan den pågående rättsliga processen är klar är ni som sagt oskyldiga vilet media verkar ha missat.
Tycer även synd om eran medarbetare som även han är drabbad av medias påhopp.
Är lite intresserad av hur ni som företag har påverkats av all uppståndelse.
Om det visar sig att eran medarbetare frias från alla anklagelser kring muthärvan och han vill återgå till sin tjänst på familjebostäder..
Är han då välkommen tillbaka???
mvh - Göran S
Hej,
SvaraRaderaDet är klart att vi har påverkats av all uppståndelse. Jag vill inte göra mig till språkrör för alla våra medarbetare, men jag vågar ändå påstå att vi har gjort en resa från chocktillstånd till att ta tag i det som kan förbättras. Men en sådan här händelse sätter så klart sina spår under en lång tid.
Som svar på din sista fråga; jag vet idag inte alls vad som kommer att hända. Allt hänger på den kommande rättsliga processen.
Katrin
För oss är det viktigast att få tillbaka förtroendet hos våra hyresgäster.
SvaraRaderaSå skriver familjebostäder.
Hur får man tillbaks det då? Genom att kräva höga hyreshöjningar som ni gör i år? Ni borde inte kräva ett enda öre.
Hej,
SvaraRaderajag kan förstå att du tycker att vi borde avstå från hyreshöjningar i år. I alla fall om din bild är att vi har "slarvat" bort väldigt mycket pengar. Jag tycker det är riktigt illa att vi inte har fått det vi har betalat för i det aktuella takomläggningsprojektet i kvarteret Standaret. Hur mycket vi har betalat för mycket kommer förhoppningsvis snart bli tydligt. Och därmed hur mycket vi kan kräva tillbaka från entreprenören. Men redan nu vet vi att det inte handlar om pengar som påverkat bolagets ekonomiska situation i sin helhet. Det gör däremot kostnader för fastighetsel, avgifter för sophantering och andra liknande tjänster samt det underhållsbehov som finns för många av våra fastigheter. Det är för detta vi nu förhandlar om en hyreshöjning. Vi kommer att meddela höjningen så snart den är klar.
Katrin
Varför får inte GöranS någon upprättelse,som han fråga här over?
SvaraRaderaHur kan ni mä att höja hyrorna,när vårt
kv. olekvarnen håller på att förfalla....
O.inte får man använda sin underhållsfond
heller! Skärp er t.o.m. Wallenstam är bättre
än detta bolaget,som var BRA en gång i tiden.
Vad sysslar ni med eg.? Är det en ny rivningsvåg på väg el.??
SvaraRaderaVårat hus fyllde 100år förra året!
Vi fick inget av Fam.bost. t.ex. Tack för att ni vill bo hos oss.Men nu vete fan om jag vågar bo här,hele huset går sönder,wake up FB!!
Hej,
SvaraRaderaav din kommentar framgår inte i vilket hus du bor. Jag drar ändå slutsatsen att det är i kvarteret Standaret.
Jag håller med om att fasaderna och fönstren ser riktigt dåliga ut på sina ställen. Vi har en underhållsplan för kvarteret som vi följer. Just för att fastigheten är så gammal måste vi renovera på rätt sätt, så att de gamla kvaliteterna tas till vara. Vi har under våren sökt en entreprenör som vill åta sig arbetet, men inte hittat någon lämplig ännu. Detta arbete fortsätter efter sommaren. Vi har av denna anledning skickat brev till alla er hyresgäster med information om situationen. Så snart vi vet mer om när renoveringen kommer att utföras, återkommer vi.
Katrin
Hej,
SvaraRaderasvarar här på kommentaren ovan. Förstår inte vad du avser med att signaturen Göran S ska ha upprättelse? Du får nog återkomma med en mer konkret fråga.
Jag har i en kommentar ovan förklarat av vilka olika skäl vi förhandlade om högre hyra, så det tänkte jag inte skriva om igen. När det gäller möjligheten att nyttja lägenhetsfonden alltid en bedömningsfråga av ansvarig bovärd. Man besiktigar lägenheten för att se hur stort behover är i förhållande till det saldo som finns i fonden. Om man inte är nöjd med sin bovärds utlåtande, går det alltid bra att kontakta den distriktstekniker eller distrikschef som finns i ditt område.
Katrin