måndag 16 augusti 2010

Nya tag

Hej,
efter en lång och härlig sommar är vi nu tillbaka på Värdens blogg. G-P flaggade idag för att det skulle bli långa bilköer när alla kör till jobbet. Blev tydligen inte så farligt med det. Kanske fler åker kollektivt? Jag tror att sommaren är den tid då nya idéer får fäste hos oss. Nya idéer som ger oss kraft och energi att göra något nytt, eller göra gammalt på annat sätt.

Familjebostäder är i alla fall igång med att bygga i Högsbo. Äntligen. I morgon har vi bjudit in kringboende och våra övriga hyresgäster till visning av platsen och information om husen, lägenheterna, hyrorna med mera. Vi skickar ut nyhetsbrev till de som anmält intresse för detta. I dessa berättar vi om det som är på gång inom nybyggnad hos oss. Anmäl dig du också!

Katrin

11 kommentarer:

  1. Hej!

    Förhoppningsvis beror de icke-existerande bilköerna på att fler väljer kollektivt, en fin utveckling! På tal om miljövänligt resande! En stor del av informationsträffen igår (som i övrigt var mycket intressant) handlade om bilparkering. Antalet planerade bilparkringar informerades det noga om, men om cykelparkeringar fanns ingen liknande information. Där angavs enbart att det kommer finnas mycket cykelparkeringar, vilket visserligen är bra, men inte tillräckligt seriöst om man vill uppmuntra cykeln som färdmedel i Högsbo! Riksdalersgatan har i dag för få trygga cykelparkeringar och hittills har inga andra åtgärder än att rensa redan existerande cykelförråd tagits. Undrar därför, hur många cykelparkeringar per lägenhet kommer finnas i nybygget?

    SvaraRadera
  2. -bra med fler bostäder, tack.
    dag två här på bloggen och inga nya kommentarer?

    SvaraRadera
  3. Hej Fambo!

    Hur många cykelparkeringar per lägenhet planeras i det nya bygget? I dagsläget råder det underskott på riksdalersgatan. Hoppas det finns en konkret plan!

    SvaraRadera
  4. Hej,
    ja visst är det bra att vi nu är igång och bygger ui Högsbo. Även om det är litet bidrag i förhållande till det stora behovet. Men förhoppningsvis kommer vi igång med fler projekt inom kort.

    Det finns ett par kommentarer om cykelparkering vid det nya bygget som väntar på att bli publicerade. Jag väntar i min tur på svar från ansvarig projektledare. Så det kommer mer här ...

    Katrin

    SvaraRadera
  5. Hej,
    vi har ritat in 100 platser för cyklar, varav 40 st inomhus (i cykelförråd på gården, i källare)
    De utvändiga platserna är försedda med bygel för att kunna låsa fast med eget lås.

    Katrin

    SvaraRadera
  6. Jag kan inte låta bli att bli lite besviken med enbart 40 cykelplatser planerade inomhus när 50 bilplatser är planerade inomhus i ett nybygge. Cyklar tar mycket liten plats. Det behövs verkligen fler inomhuscykelparkeringar i Högsbo, det är lättast att göra rätt från början när man bygger nytt, än att bygga till sen.

    Cyklar kan stå utomhus än sämre än bilar, att då ha färre cykelparkeringar än bilparkeringar (när cyklar per hushåll behöver vara fler än bilarna) blir lite skumt.

    Tacksam för konkret svar, men hoppas verkligen ni planerar om detta omgående och tar tag i cykelparkeringsbristen i Högsbo.

    SvaraRadera
  7. Hur är det tänkt med barnvagnar? En barnvagn tar platsen av 2-3 cyklar. Är dessa 40 cykelplatser inomhus beräknade utöver barnvagnsparkeringarna eller är dessa platser även tänkta att ha barnvagnar på?

    SvaraRadera
  8. Hej,
    vi tar till oss dina synpunkter och diskuterar frågan vidare. Självklart är det viktigt att göra det enkelt och bekvämt att cykla!

    Katrin

    SvaraRadera
  9. Hej,
    nu blev det fel i ordningen på mina svar. När det gäller barnvagsrum, kommer sådana byggas i källarplan i alla husen. Barnvagnsrummen blir för sig, cykelrum för sig.

    Katrin

    SvaraRadera
  10. Sådana här saker tror jag ibland kan hända om inte förslag förankrats väl med barnfamiljer och folk som reser kollektivt och cyklar. Som som tur är är det ju lättare att bygga till cykelförråd än bilparkering utan att stora grönytor försvinner. Det får ju plats minst 8 cyklar på en bilparkering. Jättebra med separata barnvagnsrum och hoppas också att cykelrummen utökas! Om inte annat så genom fristående cykelhus istället för att bara ha utomhuscykelparkeringar. Det låter ju inte helt rätt att säga att man bygger miljövänligt om det finns fler bilparkeringar än cykelparkeringar :) Minst en cykelparkering per hushåll behövs då många hushåll har fler än en cykel per hushåll. Egentligen fler då en barnfamilj givetvis inte vill ha bara en cykel på hela familjen. Att ha cyklar ute gör det visserligen snabbt att få tag i dem (också för tjuvar) men det är otryggt och de rostar sönder långt snabbare än bilar så i realiteten vill ju få ha sin cykel stående utomhus. Hoppas ni vågar satsa på den gröna stadsdelen!

    SvaraRadera
  11. Hej,
    som sagt, inte för sent än. Vi diskuterar detta vidare.

    Katrin

    SvaraRadera

ShareThis

Prenumerera via e-post. Du kan få de senaste rubrikerna skickade till dig via e-post. Det är Google som sköter utskicket, och det blir maximalt ett om dagen, men självfallet inget om det inte kommit något nytt på sajten. Garanterat spamfritt! Subscribe to Värdens blogg by Email