onsdag 29 september 2010

Rätt person i rätten

Hej,
ikväll sänder Uppdrag Granskning ett inslag de kallar "Den korrupta staden". Familjebostäder kommer med i en resumé från vårens program. Dagens G-P har också citerat från inslaget om varför besiktningen har tagit så lång tid. Det stämmer som det står att den besiktningsman som undersökte arbetet i somras är dömd för ekonomisk brottslighet.

Hur krångliga blir inte vissa saker ibland? Detta var verkligen inte något vi önskade oss. Men nu var det som det var. En ny besiktningsman som kan stå för materialet fullt ut och vittna i rätten, fick utses. Han kommer att kunna använda stora delar av materialet från i somras, med ytterligare kompletteringar, vilka görs just nu.

Därför tar det tid. Men inom kort kommer det vara klart, då lämnas materialet över till Riksenheten mot korruption och vi kommer förhoppningsvis igång med vår egen process. För vi vill få ersättning för det vi eventuellt är lurade på.

När det gäller vår medarbetare är han avstängd från sin tjänst i avvaktan på polisutredningarna.

Katrin

10 kommentarer:

  1. Hur tar man tag i fiffel av mindre storlek? Tycker att det är mycket småfiffel som tycks pågår hela tiden. Man låter bli att grundmåla och spärrmåla innan man tapetserar om i en rökskadad lägenhet, information försvinner, man väljer en billigare färg hellre än en dyrare och gör märkliga besiktningar vid utflytt som resulterar i att nästa hyresgäst får börja med att flyttstäda när man flyttar in. Vart anmäler man som hyresgäst småsaker som man tycker känner att "det här går inte rätt till".

    SvaraRadera
  2. Hej,
    så klart att ALLT ska gå rätt till. Men det är ändå skillnad på bristande rutiner, eller vad det nu kan handla och kriminella handlingar. Sådant som inte fungerar som det ska i sitt boende ska man anmäla till distriktet. Om man inte vill ta upp det med din bovärd, kan man vända sig till det lokala kundservicekontoret. Du hittar adresser dit på vår hemsida. Kontoren är öppna för besök alla dagar i veckan och dit går alltid så klart att mejla och ringa. Du kan också anmäla det som ett ärende via Hemmahos.

    Vi vill så klart känna till det som inte fungerar bra för att kunna göra något åt det!

    Katrin

    SvaraRadera
  3. Frågan återstår, hur undersöks att alla små saker som skall utföras i lägenheterna egentligen utförs? Om det hänger på att vi som hyresgäster skall anmäla sådant vi misstänker som misskötsel så behöver vi ju känna tryggheten att det finns ett konkret tillvägagångssätt att hantera sådant.

    SvaraRadera
  4. Hoppas verkligen inte att ni genom hyreshöjningar tar ut vad ni slarvat bort! För övrigt börjar jag tycka att det är lika bra att sälja ut era fastigheter till hyresgästerna, har alltid varit en stor förespråkare för allmännyttan som hyresvärd, men inte längre tyvärr!

    SvaraRadera
  5. Hej,
    håller med dig om det som kommit fram i media sista tiden är bedrövligt. Finns inget annat att säga än det. Men att det bara gäller allmännyttan, tror jag inte på. Inte heller att det endast är så här i Göteborg. Tyvärr. Vi tycker det är bra att skräpet kommer till ytan, så att vi kan rensa bort det.

    När det gäller pengar, planerar vi att driva en process gentemot den entreprenör som utfört takomläggningen i kvarteret Standaret, för att försöka få tillbaka pengar. Allt för att det som hänt inte ska drabba våra hyresgäster.

    Katrin

    SvaraRadera
  6. Hej,
    svar till Anonym ovan. Nej, det ska inte hänga på att hyresgäster ska anmäla det som inte ser korrekt ut. Även om detta är välkommet. Självklart ska arbetet utföras enligt aktuell beställning. Vi kan därefter omöjligt hinna med att fysiskt på plats kontrollera alla "mindre" arbeten, men vi utför kontroller/besiktningar i form av stickprov.

    Om du har mer frågor kring detta, kontakta gärna din bovärd/ditt distriktskontor.

    Katrin

    SvaraRadera
  7. Kanske skulle även större fiffel kunna upptäckas om man har en mer etablerat tjänst för att anmäla saker man tycker sköts märkligt (som kan ha med fiffel att göra). På så sätt kanske man kan upptäcka strukturer och på så sätt även genomskåda större fiffel lättare.

    SvaraRadera
  8. Hej igen!
    Så vad du egentligen säger är att om ni misslyckas med att få tillbaka bortslarvade pengar så kommer det att visa sig på hyran?
    Att det inte "bara" är allmännyttan här i Göteborg blir ju klarare för varje dag så där har du ju helt rätt!
    En sak till, ni anlitar alltså en besiktningsman med brottsligt förflutet, innebär ju att ni inte har kollat upp honom innan, bara det är ju sanslöst i en sån här situation, speciellt som vi ju vet att vid uthyrning kollar ni om hyresgästen har misskött sin ekonomi, tex hyresinbet! Blir så himla bedrövad att läsa om hur vår allmännyttas rykte fullständigt förstörs av giriga människor som inte kan hålla fingrarna borta från "syltburken"!
    /Anders

    SvaraRadera
  9. Hej,
    du har helt rätt. Vi och alla andra verksamheter inom staden tittar på hur en sådan tjänst ska kunna fungera.

    Katrin

    SvaraRadera
  10. Hej,
    nu blev det fel i ordningen på inlägg och kommentarer. Svar till Anders senaste kommentar:
    Nej, jag menar inte, att om det skulle visa sig att vi inte lyckas få tillbaka ersättning, att det skulle läggas på hyrorna. Det kan snarare drabba vårt underhåll. Men jag vill inte ta ut något i förskott. Vi måste först ta reda på hur mycket pengar det handlar om och sedan låta processen ha sin gång.

    Så här var det när det gäller besiktningsmannen med brottslig bakgrund. Familjebostäder lät vårt systerbolag Egnahemsbolaget undersöka vad som egentligen är utfört i det aktuella projektet. Egnahemsbolaget i sin tur anlitade en entreprenör som har ramavtal med Upphandlingsbolaget i Göteborgs Stad för att bistå i arbetet. När sjukdom drabbar entreprenören anlitar denne en underleverantör. Det är underleverantören som visar sig ha en kriminell bakgrund. Vi vill inte på något sätt skylla ifrån oss, men i denna händelsekedja hade inte vi mandat att kontrollera underleverantören. Vi är ändå tacksamma att det uppdagades och att någon annan kunde ta över och arbeta vidare.

    Jag fattar att du är bedrövad. Du är inte ensam. Vi är medvetna om att vi har mycket att jobba med för att återfå förtroendet. Tyvärr kommer detta att ta tid, men jag lovar att vi ska ta fram ett handlingsprogram som täcker in allt som behöver förbättras. Detta kommer vi att kommunicera i alla våra kanaler när det är dags.

    Katrin

    SvaraRadera

ShareThis

Prenumerera via e-post. Du kan få de senaste rubrikerna skickade till dig via e-post. Det är Google som sköter utskicket, och det blir maximalt ett om dagen, men självfallet inget om det inte kommit något nytt på sajten. Garanterat spamfritt! Subscribe to Värdens blogg by Email