torsdag 3 juni 2010

Från en blogg till en annan

Hej,
Yimby Göteborgs hemsida går att läsa en krönika som handlar om vad en ledamot i Byggnadsnämnden, Joakim Olinder, skriver om på sin blogg. Han refererar från det senaste sammanträdet där bland annat ett av våra ärenden varit med, byggnation på Allmänna vägen i Majorna. Han skriver att han från att ha varit negativ till våra planer, tyckte att projektet efter dragningen, kändes bra. Och det känns ju bra för oss! Vi vill ju inget hellre än att komma igång och bygga.

För dig som är intresserad av alla olika byggprojekt som är på gång i Göteborg finns nu en ny del på Göteborgs Stads hemsida, Plan- och byggprojekt Här kan du se alla planprojekt som varit ute på samråd eller utställning sedan sommaren 2009 och alla pågående byggprojekt. Bra sida, tycker jag.

Häromkvällen träffade jag tillsammans med distriktschefen i Majorna Robert Jademyr och vår chef för fastighetsutveckling Harald Pleijel hyresgäster i kvarteret Standaret. Vi gav en resumé av det som har hänt under våren och berättade om den pågående besiktningen av takomläggningen. Hyresgästerna berättade i sin tur om hur de upplevde en helt ny situation, att journalister står på gården och vill göra intervjuer, att många vänner och bekanta ställer frågor.

För några år sedan beslutade vi att den så kallade "regnkappan" behövde åtgärdas. Regnkappan innebär tak, fasader och fönster. 2007-2008 renoverades taket, ett arbete som vid det här laget har blivit riksbekant. Fast inte av en anledning som vi önskat. Rapporten som kommer nästa vecka kommer att visa på hur detta egentligen har genomförts. Efter det får vi se vad som ska hända. Oavsett detta planerar vi nu också för fasad- och fönsterrenovering. Starten blir en utredning som ska visa på statusen och vad som behöver göras. Vi tror att det kan bli nödvändigt att byta fasadpanel som ligger i syd- och västläge. Arbetet kommer att genomföras under 2011 och 2012.

Katrin

6 kommentarer:

  1. Kul att Familjebostäder nu finns i bloggosfären! Jag hittade hit när jag letade efter information om de misstänkta oegentligheterna under ombyggnationen av kvarteret Standaret. Har bara kollat snabbt men det verkar som om ni har bloggat en hel del om det. Det är bra, ska bli intressant att läsa. Mindre bra är att hemsidans övriga information om Standaret var lite svår att hitta. Jag tror det hade varit bra om ni hade haft informationen på en mer framträdande plats.

    SvaraRadera
  2. Hej,
    det är alltid roligt att få några uppskattande ord om att vi bloggar, tack för det! Vi kommer under denna vecka lägga ut ny information på hemsidan om vad som händer i kvarteret Standaret.

    Katrin

    SvaraRadera
  3. hejsan! mitt nam är avan jag bor på HSB jag vill blirmedlem hoss er hur ska jag göra? jag hade en lgh hoss er förut men nu de har jag inte jag vill komma tillbacka till er snälla hjälp mig.m.v.h avan

    SvaraRadera
  4. Hej,
    hos oss kan man inte bli medlem. Våra lediga lägenheter läggs på Boplats Göteborg, www.boplats.se. Här kan du registrera dig som sökande och sedan söka lediga lägenheter hos oss. Lycka till!

    Katrin

    SvaraRadera
  5. Så vi som bor i aktuella hus måste läsa om ev. beslut och planer på (kanske) renovering här på en blogg? Hur kan det meddelas för första gången här på din blogg utan att någon av berörda hyresgäster har fått besked om fasad- och fönsterrenovering? Inte heller era egna (eller snarare våra)anställda fastighetsskötare får något besked om upprustning av "sina" hus? Ja, det var ett infomöte på gården här, mycket dåligt annonserat och så klart har inte alla möjlighet att närvara. Men innan dess, och sedan? Det vore sympatiskt och anständigt att informera de boende först innan det bloggas om planerna!

    SvaraRadera
  6. Hej,
    förstår inte riktigt vad du menar, så jag får förtydliga vad jag menar. Vi hade ett möte i kvarteret Standaret för att framförallt berätta om det som hänt under våren, vad som händer nu och vad som kommer att hända i framtiden. Att kvarterets fasade och fönster ska renoveras har varit planerat sedan länge. Just nu pågår en utredning på hur detta ska göras, när den är klar kommer vi självklart att informera berörda hyregäster om hur renoveringen ska gå till. Men vi är inte där ännu.

    När det gäller byggnation av Allmänna vägen, har vi avvaktat processen tills vi vet mer innan vi har möte med kringboende. Men ett möte är inplanerat efter sommaren.

    Det är alltså inte meningen att bloggen ska vara informationskanal när det gäller renovering/ombyggnad/nyproduktion. Det hanterar vi på annat sätt.

    Katrin

    SvaraRadera

ShareThis

Prenumerera via e-post. Du kan få de senaste rubrikerna skickade till dig via e-post. Det är Google som sköter utskicket, och det blir maximalt ett om dagen, men självfallet inget om det inte kommit något nytt på sajten. Garanterat spamfritt! Subscribe to Värdens blogg by Email