måndag 7 juni 2010

Karriär Göteborg

Så heter en bilaga som gick med Göteborgs-Posten i helgen. Familjebostäder var med på ett hörn i den. Texten handlar om en av våra sex distriktschefer, Tobias Johansson. Tobias började arbeta hos oss som bovärd när han var 20 år. Nu, nio år senare är han distriktschef för Hisingen och Centrum. Han ansvarar för 20 medarbetare och 2 500 lägenheter. Ett jobb han stormtrivs med. Läs texten här.

Katrin

11 kommentarer:

  1. Hej Katrin!

    Har varit ikontakt med Tobias vid ett tillfälle och är som centrum-hyresgäst mycket nöjd med hans arbete!

    Nu till något annat. Läste precis följande artikel i GP och blev jätteledsen. http://www.gp.se/ekonomi/1.387024-pendlare-forlorar-bostaden
    Vad händer med Familjebostäder egentligen? Jag har varit nöjd hyresgäst under mina tio år hos er. Men nu börjar det vända markant. Jag vet att denna våren varit tuff för er, men den har även varit tuff mot oss hyresgäster. Det som kompliceras är att bristen på hyresrätter gör att vi hyresgäster i princip inte har något val. Dvs vi kan inte kräva den servicen man som hyresgäst ska ha och upplevs inte den så byter man bostadsvärd. Hade jag gått på en restaurang som hade behandlat mig dåligt hade jag ALDRIG gått dit igen. Dessutom hade jag berättat om det för alla jag känner. Det sistnämnda har jag gjort till mina vänner, bekanta och arbetskamrater. Just eftersom jag inte är nöjd.

    Det jag nu är nyfiken på är hur ni jobbar för att få oss kunder nöjda efter vårens alla turer. Och då pratar jag inte om den årliga enkätundersökningen. Finns det något forum där Familjebostäder och hyresgäster träffas? Jag skulle mer än gärna engagera mig på något sätt för att få närmare kontakt med er.

    Annars lutar det väl mest åt villainköp det närmaste året. Känner mig inte värd någonting som hyresgäst hos er.

    SvaraRadera
  2. Hej,
    du har helt rätt i att det har varit stort fokus på Familjebostäder denna vår. Och kanske det nu är viktigast av allt, att sortera ut vad allt handlar om. Det Uppdrag Granskning lyfte fram är allvarligt. Bilden av oss blev allt annat än positiv. Vi gör allt vi kan nu för att gå till botten med det som har hänt och "städa upp" för att ta nya tag och komma vidare.

    Den artikeln som står i G-P idag om en hyresgäst som kommer behöva lämna sin lägenhet handlar om något helt annat. I Göteborg råder det stor bostadsbrist. Vi har dagliga samtal från förtvivlade människor som inte har någonstans att bo. Att vi i det läget accepterar att någon bor och arbetar i en annan stad och endast använder sin lägenhet på helger och lediga perioder är fel. Vi behöver i första hand se till att de som studerar och arbetar i Göteborg har någonstans att bo. I dagsläget klarar vi inte ens det. Det däremot, är riktigt illa!

    Det är roligt att du vill ha ett forum där du tillsammans med dina grannar kan träffa oss. I våra olika distrikt har vi bomöten, kanske du har missat detta hos dig. Eller så är det dags att hitta nya former av mötesplatser. Låt oss fundera på det.

    Katrin

    SvaraRadera
  3. Självklart är det två skilda saker. Fast med EN gemensam nämnare. Familjebostäder trampar på sina kunder. Eller rättare sagt skiter i dem.

    Och bostadsproblemet handlar väl till syvende och sist att det byggs alldeles för lite bostäder i Göteborg. Det handlar om en arbetslös man som egentligen vill jobba i Göteborg. Hade det varit skillnad om han hade haft exfru och två barn i Göteborg? Luktar nämligen lite diskriminering av enamstående personer.

    Nej, några bomöten har jag aldrig hört talas om. Men jag börjar bli mindre och mindre sugen på det. Att flytta ifrån er känns betydligt mer lockande just nu. Förtroendet är dessvärre förbrukat.

    SvaraRadera
  4. Hej,
    vi vill att våra lägenheter bebos av personer som verkligen behöver en lägenhet i Göteborg. Att man här studerar eller arbetar. Vill man pröva att bo tillsammans med någon annan under en tid, studera eller jobba på annan ort under en tid kan man alltid hyra ut sin lägenhet i andra hand. Men inte år efter år. Då tycker vi att någon av alla andra tusentals sökande kan få hyra en attraktiv lägenhet i Majorna. Om vi gör skillnad mellan person och person? Absolut inte.

    En annan aspekt på detta som jag inte berört, är trivsel och trygghet i sitt område och hus. Signaler om olovlig andra hand, eller att det på annat sätt inte stämmer med hur det brukar och borde vara, kommer ofta från grannar. Man vill gärna att någon bor i lägenheten bredvid, och inte bara någon, utan den som faktiskt ska bo där. Annars känns det inte så tryggt som man vill ha det.

    Katrin

    SvaraRadera
  5. Hej!

    En person ovan skrev: "Känner mig inte värd någonting som hyresgäst hos er."

    En annan skrev: "Att flytta ifrån er känns betydligt mer lockande just nu. Förtroendet är dessvärre förbrukat."

    Jag är precis som dessa två personer en hyresgäst hos Familjebostäder som är missnöjd med både service och bemötande.

    Kan inte du Katrin, vara vänlig att bemöta detta?

    Mvh

    Magnus

    SvaraRadera
  6. Hej,
    jag vill helst skriva att vänta lite, ge oss en chans. Vi är mitt uppe i en kris. En stor röra av allt som händer. Och mitt i detta, vill vi inget hellre än att våra hyresgäster ska trivas och ha förtroende för oss. Men tyvärr är jag väl medveten om att det kommer att ta tid att läka det som hänt.

    Det som hjälper oss är ändå att du som bor hos oss berättar om det som inte känns bra i boendet, vad som känns bra och ger oss tips om hur det kan bli bättre. Helt enkelt - vad vill du ha för service i relation till den peng du betalar varje månad?

    Katrin

    SvaraRadera
  7. Men det är ju det vi hyresgäster försäker att säga. Men okej, vi testar igen.

    Det här känns bra:
    - Min lägenhet är hel och jag har tak över huvudet. Jag är nöjd med Roger och Magdalena som arbetar i Centrum.

    Det är är inte bra:
    - Förtroendeklyftan mellan mig och er på Södra Vägen.
    - Ni som hyresvärdar lyssnar inte på oss hyresgäster.
    - Jag som hyresgäst vill att VD'n Agneta Kores på något sätt bemöter våra reaktioner i media.

    Dessa tre punkter ovan vill jag ha i "service i relation vad jag betalar varje månad". Och med tanke på att jag betalar närmasre 100 000:- om året i hyra till er är det väl inte så mycket begärt. Eller?

    SvaraRadera
  8. Hej,
    det viktigaste är att du är nöjd med ditt boende på det sätt du skriver. De andra punkterna är svåra för mig att bemöta. Vad är det vi inte lyssnar på? Vilka på Södra Vägen har du inte förtroende för? På vilket sätt skulle vår vd bemöta hyresgästers reaktioner i media?

    För mig handlar det du skriver inte om service, utan om brist på förtroende. Och det är en helt annan sak. Att känna förtroende för sin hyresvärd i förhållande till vad man betalar i hyra är en intressant tanke. Den ska vi ta till oss.

    Katrin

    SvaraRadera
  9. Fast hör inte service och förtroende ihop? Om ni inte har förstått det så inser ju jag också att ni agerar som ni gör. Om du köper en helt ny bil av en bilfirma som du i slutändan inser har behandlat dig som skit. Vad känner du då? Service eller förtroende det spelar ju egentligen ingen roll. Se på innehållet istället!

    Har ni någon kundombudsman/-kvinna man kan vända sig till? Om inte så borde ni skaffa det omedelbart. Låt det gärna vara en arbetslös hyresgäst. Så slipper ni vräka även den personen när den får jobb utanför stan.

    SvaraRadera
  10. Jag tycker fortfarande att det är märkligt att min kommentar inte publicerats.

    Har du något svar på detta, Katrin?

    SvaraRadera
  11. Hej,
    du får gärna kontakta mig direkt, katrin.amgarth@familjebostader.goteborg.se

    Katrin

    SvaraRadera

ShareThis

Prenumerera via e-post. Du kan få de senaste rubrikerna skickade till dig via e-post. Det är Google som sköter utskicket, och det blir maximalt ett om dagen, men självfallet inget om det inte kommit något nytt på sajten. Garanterat spamfritt! Subscribe to Värdens blogg by Email